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ZBlast

Homebrew, 1993-2003

Russell Marks wrote this arcade-inspired game for the X-Window System with semi-3D graphics output which works really well and costs next to nothing to compute, really nice idea, this. The game is quite fun although a serious workout: auto-fire is strictly only used as a demo-mode feature so you have to press the fire button like mad. Continuously. For as long as you can manage until your tendons or muscles give up… It is a nice game, though, and has 7 levels of 5 waves each and you get a few massive ‘wave shots’ called ‘PDC’, too, but you really have to save them (and earn a few extra ones plus energy if you can by not being hit too often in a wave or not at all) for tight spots in later levels.

Jerome mentioned this specific UV overlay to me which works great since it uses a matching geometry and style.

Inputs

  • Button 3: shoots the PDC ‘wave shot’
  • Button 4: fire
  • joystick moves around in the lower 2D space of the game (this confused me at the start: I though it was semi-3D and I could get ‘above’ enemies but no: strictly a 3D game)

Localization

//NAME="ZBLAST"
//

GERMAN[] = {
    { 0, 0, "Autofeuer: Aktiv"},
    { 0, 0, "Autofeuer: Inaktiv"},
    { 0, 0, "--DEMO MODUS--"},
    { 0, 0, 0},
    { 0, 0, "Keine Treffer: E+10"},
    { 0, 0, "Wenig Energieverlust: PDC+1"},
    { 0, 0, 0},
    { 0, 0, 0},
    { 0, 0, "nächste Welle: %d"},
    { 0, 0, "Neuer Highscore"},
    { 0, 0, "Initialeneingabe"},
    { 0, 0, "                           ZBlast, 1993-2003 Russell Marks. Interessantes, kleines Spiel: kam zuerst auf meinen Radar als ich Malban es spielen sah auf seinem raspi also war ich neugierig und dachte, ich sollte es auch mal portieren, um es mir anzusehen. Extrem einfach zu portieren zur Abwechslung - dauerte grad einen Tag samt Toneffekten (adaptiert von anderen Spielen und haben nichts mit den Originaltönen zu tun, die ich noch nicht gehört habe), auch da keinerlei Performance- oder Speicherprobleme auftraten, es passt einfach problemlos. Nett. Einiges könnte zwar noch verbessert werden - Vektortext für den Score/Energie/PDC oder weniger zref aber wie gesagt: passt bereits alles also unnötig. Besonders in höheren Wellen ist beeindruckend viel auf dem Schirm los und ich mag besonders die 'Game Over' Animation mit dem fliegenden Text und explodierenden Objekten aber trotzdem: das ist leider nicht mein Spiel. Den Feuerknopf wie ein Wahnsinniger so lange zu drücken bis entweder mein armer Finger taub ist oder gar meine Handmuskeln aufgeben, um durch Level zu kommen, ist nicht meins. Und ich übertreibe nicht: ich hab' Blasen an den Fingern, während ich das hier schreibe, vom Spielen !                   "}
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FRENCH[] = {
    { 0, 0, "Tir Auto.: Oui"},
    { 0, 0, "Tir Auto.: Non"},
    { 0, 0, "--MODE DÉMO--"},
    { 0, 0,0},
    { 0, 0, "Absence de Dégats: E+10"},
    { 0, 0, "Faible Perte d’Energie: PDC+1"},
    { 0, 0, "Bonus Niveau %d: E+40"},
    { 0, 0, "Bonus Niveau %d: E+10"},
    { 0, 0, "Vague d’Ennemis: %d"},
    { 0, 0, "Nouveau Score Élevé"},
    { 0, 0, "Entrez vos Initiales"},
    { 0, 0, "                             ZBlast, 1993-2003 Russell Marks. Un petit jeu intéressant que j’ai repéré dans une vidéo de Malban qui y jouait via son raspi, et la curiosité aidant, j'ai pensé que je devais en porter la source sur la VecFever pour y jeter également un coup d'oeil. Il s’agit d’un jeu extrêmement facile à adapter pour une fois; cela n’a pris qu’une journée, y compris pour les effets sonores (adaptés d'autres jeux qui n'ont rien à voir avec les sons originaux que je n'ai pas encore entendus); je n'ai pas non plus rencontré de problèmes de performance ou de mémoire; tout a été nickel. Certaines choses pourraient cependant être améliorées comme la sortie en texte vectoriel pour le score/énergie/ les textes PDC ou qu’il y ait moins de zréfs;  mais comme je l'ai dit : il n’y a rien qui n’est véritablement nécessaire. Et ça c’est franchement sympa. Qui plus est, dans les derniers niveaux, il y a une quantité impressionnante de choses qui se balladent sur l'écran et je dois dire que j'aime particulièrement l'animation 'game over' avec le texte animé ainsi que les objets qui explosent; mais encore une fois, ce n’est pas mon jeu. Devoir appuyer sur le bouton de tir comme un dingue jusqu'à ce que mon pauvre doigt soit engourdi ou encore jusqu’à ce que les muscles de ma main finissent par lâcher quand il s’agit de franchir les niveaux, n'est pas de mon fait. Et je n'exagère pas: À force de jouer, j'ai des ampoules sur les doigts au moment où j'écris ces lignes!                   "}
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ENGLISH[] = {
    { 0, 0, "Autofire: On"},
    { 0, 0, "Autofire: Off"},
    { 0, 0, "--DEMO MODE--"},
    { 0, 0, "© 1993-2003 Russell Marks"},
    { 0, 0, "No hits: E+10"},
    { 0, 0, "Low energy loss: PDC+1"},
    { 0, 0, "Level %d Bonus: E+40"},
    { 0, 0, "Level %d Bonus: E+10"},
    { 0, 0, "Prepare for Wave %d"},
    { 0, 0, "New Highscore"},
    { 0, 0, "Enter Initials"},
    { 0, 0, "                           ZBlast, 1993-2003 Russell Marks. Interesting little game, this, came across my radar via a video by Malban where he showed it using a raspi so I became curious about it and ported it from the orig. sources to take a look at it, too. Extremely easy to port for a change - took a day incl. adapting sounds (which have no relation to the original sounds, have not heard those myself so far anyways) - and no perf. work whatsoever necessary. There are some things I could do to improve the perf. - a vector text output for example for the score/energy/pdc texts, less zrefs - but really unnecessary for once. Nice. Also the amount of stuff floating around in later levels is impressive and I like the 'game over' animation particularly with the animated text and the objects' instant debris but still: this is not my game, button pressing until your fingertips feel numb at best, or the hand muscles give up at worst. And I am not kidding - I've got a calloused hand as I type this !                          "}
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